Avundsjuka = missunsamhet?

Nu när jag for fram som tornadon städandeSandra i lägenheten kom jag på att jag inte är riktigt säker på hur jag själv definierar uttrycket att vara avundsjuk. Vissa tycker säkert att det är självklart vad som kan kallas för avundsjuka och då också vad som inte kan göra det men jag ska visa vad jag menar...

Frågan att ta ställning till är alltså om man kan vara avundsjuk utan att vara missunsam och om man kan vara missunsam utan att vara avundsjuk.

Ett exempel som jag tycker är jättebra är att Qsin och Johan för några månader köpte sig en jättefin Audi! Jag vill också ha en Audi, det är mitt absoluta favoritbilmärke! Jag tycker att det är superroligt (på riktigt!) att de har råd att ha just en sådan bil men självklart önskar jag att jag också skulle ha en sådan bil. Jag är väl egentligen avundsjuk men jag känner mig absoult inte sur eller missunsam för att de faktiskt har en. I det här fallet skulle jag säga att jag är avundsjuk men bara i den bemärkelse att jag någon gång önskar att jag också har en egen tuff bil.

I andra fall (har inga bra exempel just nu) kan jag känna mig avundsjuk och direkt missunsam! Jag vill verkligen, verkligen har en vad det nu än är för sak och dessutom anser jag att det är så orättvist att den här personen nu har en sådan grej och inte jag. Det känns bara hopplöst orättvist och patetiskt! Jag tror nog att alla har upplevt den här känslan någon gång och den som inte har det kan väl upplysa mig om hur man ska tänka! :)

Det tredje fallet (i min fallstudie av mig själv) är jag enbart missunsam! :) Till exempel när min bror fick en bärbar dator av mamma och Anders (precis som jag också fick) så köpte han sig samtidigt en stationär dator. Just i det läget så var det så att jag inte alls ville ha en stationär dator och jag var heller inte i behov av en ny dator överhuvudtaget men ändå var jag missunsam till tusen. Jag blev sur för att jag inte fattade vad han skulle med två nya datorer till och enbart det! Det värsta utav allt är att brorsan är en ekonomisk kille som själv har tjänat och sparat ihop dessa pengar så jag har verkligen inget att vara tjurig över. Jag antar att jag egentligen bara önskar att jag kunde vara lika sparsam som honom. I det här fallet var jag egentligen inte alls avundsjuk, bara missunsam!  

Jag tror att jag genom dessa exempel i alla fall bevisar för mig själv att det inte är samma sak att vara missunsam som att vara avundsjuk... Jag tycker att det är så konstigt att känslor bara rusar iväg ibland utan att man själv förstår varför och hur det gick till. Bekka, jag behöver nog läsa den där boken som du hade läst! :)

Herregud vilka jädra i-landsproblem! Haha... åter till min städning!

Glad påsk!

 


Kommentarer
Postat av: Bekka

Tjopp! Jo detta är en fråga som är svår, eller något som är jobbigt. När är man missunsann eller avundsjuk...hmmm jag tror på något sätt att man ibland blir missunsann när man som du tyckte det var onödigt med två datorer eller dylikt. Helt fel egentligen men det är svårt att styra sina känslor och som du vet har ju även jag detta problem ibland, bläää :P Om du menar Dalai Lama boken så har jag inte läst den än, men du får gärna låna :) Kram

2010-04-05 @ 19:45:38
URL: http://bekkka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0