Val 2010

Seriöst... jag har noll kollo på politik och jag har precis fått reda på att jag inte heller har speciellt många åsikter om det partierna lovar och anser.

Jag var nyss inne och gjorde "vilket parti ska jag rösta på"-test både på Aftonbladets och Svds hemsida. På Svd blev jag Folkpartist vilket inte känns helt konstigt ändå (jag har ju som sagt ingen koll) men på Aftonbladets sida låg jag närmast Piratpartiet (vilket resulterade i att jag skrattade så att jag trodde att jag skulle kvävas!). När jag fick svara på frågorna var det alldeles för många frågor som jag ville svara "har ingen åsikt" på att jag blev mörkrädd och började fundera på att skippa demokratin och flytta till ett land med diktator. Skämt åsido... men jag tycke nästan ingenting... inte ens när jag läste på om frågorna...

De frågor som jag faktiskt bryr mig om är till exempel:

> Om man ska få betyg från 6:an.
> Om vargjakt.
> Om bistånd till u-länder.
> Om invandring i Sverige.

Jag skäms över hur oengagerad jag är... jag trodde att det skulle hjälpa mig att välja parti om jag gick in och läste om dem men tyvärr så verkar jag vara helt neutral till det mesta. Jag vet att jag inte ska rösta på Sverigedemokraterna och parti så som Piratpartiet och Feministiskt initiativ!

Om du vill påverka mig i valet så är du hjärtligt välkommen! :)

Jag behöver gå en kurs i engagemang och svensk politik!

Trevlig lördagskväll allihop!


Kommentarer
Postat av: Bekka

Jag känner mig också osäker på vad jag ska rösta på men eftersom jag har svårt för folkpartiets åsikter om skolan så tänkte jag att jag ska rösta rött och då blir MP ett alternativ men samtidigt vill jag inte att Mona Sahlin blir stadsminister. Hade faktiskt tänkt att prata lite med dig om valet eftersom du säkert också har skolåsikter, kanske kan ta en dejt i veckan? :) Kram

2010-08-29 @ 08:43:07
URL: http://bekkka.blogg.se/
Postat av: Rymdsate

Personligen tycker jag man borde kunna rösta på olika partier eller representanter i olika frågor. Då borde man även kunna blankrösta i de frågor man inte har någon åsikt i - lite mer direktdemokrati helt enkelt.



Kul att du skrev vilka frågor du faktiskt bryr dig om, men nu blir jag givetvis nyfiken på var du står i frågorna.

2010-08-31 @ 11:34:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0