Aktiv dödshjälp?

Det var inte jättelångt ifrån att jag grät när jag såg på nyheterna idag... Repotaget om den 31-åriga kvinnan och gamla mannen med obotliga sjukdomar som både skriftligt och muntligt bad om att få dö.

Kvinnan led av någon svår neurologisk sjukdom som gjorde att hon inte kunde prata, inte kunde andas själv och inte heller röra sig överhuvudtaget. Mannen led av ALS:

Olika varianter av sjukdomen

Det finns olika ALS-varianter som är indelade efter symptom. Symptomens natur, i vilken följd de uppkommer samt graden av muskelnedbrytning varierar emellertid från person till person.

  • Klassisk amyotrofisk lateralskleros börjar med tilltagande förlamningar, ökad muskelstelhet, spasticitet i ansiktsmusklerna och påverkan på tal, sväljning och tungmotorik. Dessutom kan muskelnedbrytning, kramper, muskelryckningar och andningssvårigheter förekomma.
  • Progressiv bulbär pares ger i första hand talsvårigheter, tugg- och sväljningssvårigheter samt förtvining av tungmuskulaturen.
  • Pseudobulbär pares innebär främst tal- och sväljsvårigheter, tvångsmässigt skratt och gråt samt stegrade svalgreflexer.
  • Progressiv spinal muskelatrofi (PSMA) ger främst nedbrytning av arm- och benmuskulatur.

(http://www.netdoktor.se/neurologi/?_PageId=493)

Kvinnan hade skrivit ett brev där hon förklarar att hon bara vill dö för det liv hon lever är inget liv att leva. Mannen var med i inslaget på nyheterna och berättade att han inte ville ligga som en grönsak.


Vem ska besluta om vem som ska få dö? Vem ska aktivt avsluta någons liv? Hur sjuk måste personen vara för att få dö? Vilka sjukdomar skulle godkänna ett avslutande av ett liv?

Jag vet inte riktigt vad jag tycker... jag vet bara att jag tyckte att mannens och kvinnans liv verkade hopplösa. Du förstår allt men kan inte göra någonting! I speciellt kvinnans fall och nuvarande tillstånd skulle jag nog tycka att aktiv dödshjälp skulle vara det mest mänskliga att göra. Däremot blir jag rädd när tänker på hur många som "bara" vill ta livet av sig som skulle hävda att till exempel deras depression är så svår att de vill skonas genom aktiv dödshjälp...

Jag vill bara gråta när jag tänker på det här... Att människor kan ha det så fruktansvärt hemskt att denna diskussion ens kommer upp gör mig illamående och skakig!

Vad skulle jag vilja i en liknande situation? Vad skulle mamma och pappa tycka om vilket beslut jag än skulle ta? Vem är feg och vem är modig? Vem orkar och vem orkar inte? Jag blir alldeles snurrig och öm i huvudet i mina försök att besluta mig för om jag är för eller emot aktiv dödshjälp och då också på vilka premisser vem skulle kunna få det. Jag kommer ingenstans helt enkelt...

Vem ska besluta om vem som ska få dö? Vem ska aktivt avsluta någons liv? Hur sjuk måste personen vara för att få dö? Vilka sjukdomar skulle godkänna ett avslutande av ett liv?

Vem vet? Vet du?


Fina godnatt tankar, eller hur? Dumma, dumma 22.00 nyheterna!


 




Kommentarer
Postat av: Qsin

Jag vet precis vad du menar! Jag såg ett program på SVT för ett tag sedan - "Himlen får vänta" eller något sånt hette det. Där var det en man med ALS med. Man fick ju fasen dödsångest bara av att kolla på programmet!



Stackars människor!

2010-03-24 @ 20:07:06
URL: http://ninnifrykman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0