Bulgarien

Jag och älskling har haft en toppenbra semester i varma sköna Bulgarien! Vädret var perfekt (alltså inte för varmt), Svarta havet var varmt (och blött) och ölen var kall! Vi underhöll oss med att göra så lite som möjligt på så lång tid som möjligt och spenderade därför alla dagar, utom två, på la playa. En av dagarna bestämde vi oss för att åka in till Varna (en lite större stad) för att shoppa. En lagom tur med några sevärdheter och en del shopping. En dag med en temepratur på cirka 29 grader lämpar sig dock inte så bra för shopping, men vi kämpade på bra och fick faktiskt med oss lite saker hem till Golden Sands (och senare Sverige). 

 

Älsklings nya skor är till exempel köpta i Varna

Vår andra utflyktsdag var en sightseeingtur med Ving (dock en norsktalande guide, som hetter Knut) till Balchik och Kaliakra. I Balchik (tror att det stavas så) fick vi se drotting Marie av Rumäniens sommarhus med dess botaniska trädgård. Marie hade, efter att hennes make dött, trettio älskare... bra jobbat!! Visste inte att kungligheter kunde vara så pilska! :) Trädgården var jättehäftig med en massa blommor, kaktusar och vatten plus att vi var på en vinprovning där. Vinet tillverkas där och säljs inte någon annanstans men eftersom det var cirka trettio grader varmt lyckades jag inte tycka att det var nog häftigt för att köpa hem en flaska.



Innan vi kom till Balchik stannade vi vid en keramikverkstad, där vi fick titta på när keramikern gjorde en karaff. Jag blev sjukt imponerad och införskaffade därför två stora temuggar, med traditionellt Bulgariskt mönster, där. Jag provdrack den ena (den gröna såklart) idag och jag älskar honom redan! :)




Kommentarer
Postat av: Rebecka

Myspys! Seriöst med värsta lermuggeutflykten! :)

2009-08-30 @ 21:45:16
URL: http://bekkka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0