Vi utökar vårt ordförråd tillsammans!

Nu är det dags att utöka mitt ordförråd! Det händer alltför ofta att jag blir osäker på ett ords exakta betydelse, även om jag förstår det i sammanhanget. Nu har jag laddat upp med min svenska ordbok från Natur & Kultur så nu kör vi!
 
Veckans 10 ord som vi kanske kan, kan i ett sammanhang, bara har hört talas om men vet inte dess betydelse, eller inte hört talas om och inte heller dess betydelse:
 
abbedissa - en kvinna som leder arbetet i ett kloster för nunnor
 
abbott - en man som leder arbetet i ett kloster för munkar
 
abdikation (abdikera)- ett beslut att inte längre vara kung/drottning
 
abnorm - inte alls normal
 
absolutist - en person som aldrig dricker alkohol (Vad är skillnaden mellan en absolutist och en nykterist?)
 
ackja- en släde som renar drar
 
acklamation - "vald med acklamation" betyder vald utan att man röstar eftersom alla är eniga (Jag undrar bara hur man vet att alla är eniga... Är det gäster-med-gester-och-minspelstolkning eller hur gör man?)
 
ackrediterad- en person som har rätt att arbeta som t.ex. journalist eller diplomat i ett annat land
 
ackumulerad- som har samlats och lagrats ex. ackumulerad ränta = ränta som man fått hittills
 
adjunkt - en lärare på grundskolan eller gymnasiet (Jag är med andra ord en adjunkt! Adjunkt Frykman, till erder tjänst! :)) eller en titel för en person som nyss har blivit präst
 
  
 
Kan ni alla ord nästa gång jag pratar med er?
 
Lycka till!!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0