Komplimanger!

Sen jag började jobba i "min" klass har jag fått fler komplimanger på en dag än vad jag normalt får på flera veckor! Jag växer kan man säga! :)

Fine att det inte verkar som att i princip någon lär sig något men jag vet i alla fall att de inte tycker att jag kan göra det jag gör så mycket bättre.

Jag har nu praktiskt förstått hur dåligt den traditionella grammatikinlärning faktiskt fungerar... Att sitta med tusentals papper med fyll-i-övningar ökar självklart elevernas till exempel verbkunskap, det lär sig hur verbet ska böjas beroende på tempus men  att sedan applicera detta i meningar är tydligen inte lika lätt. Genom att varje dag, varje lektion och mest hela tiden ge dem uppgifter och frågor gällande tempus i verkliga meningar hoppas jag att åtmisntone några ska ha tagit ett halvt steg framåt. Jag vet icke om det kommer att lyckas för jag vet att det är många som jobbar så men jag kan inte bli bitter och trött som så många andra lärare.

Jag jobbar i en skitbra klass där alla är mycket ambitiösa och trevliga och jag myser varje dag jag får komma in i klassrummet! När jag beslutsamt stegar in i klassrummet och funderar på hur jag ska få ihop lektionen så rcäker det med att få höra "Men hej på dej!" så släpper all eventuell nervositet.

I fredags pratade vi om ord som vi tycker är vackra på svenska och på deltagarnas modersmål. Jag tror dock inte riktigt att de fattade vad jag menade med vackra ord men de sa i alla fall ord som de tyckte hade en vacker betydelse på svenska. De fick också försöka lära mig och de andra i klassen ord på deras modersmål så jag fick försöka uttala persiska, arabiska, kurdiska, italienska (gick i alla fall hyfsat), somaliska, vietnamesiska och thai. Vi är en rolig blandning av människor kan man säga... Och jag hoppas att jag aldrig blir flykting någonstans! Jag tycker att det är så in i skogens fruktansvärt svårt att säga något alls på något av deltagarnas språk och jag skäms nästan över mina dåliga försök! :)

Okej, det blev en konstigt, osammanhängande och tråkigt (för er) inlägg men det ska bli roligt för mig att läsa det här när det någon gång blir tröttsamt och jobbigt att jobba som lärare...

Maria, vi har valt världens bästa yrke!


Kommentarer
Postat av: Tove

Skönt å höra att du trivs. Nog kan barn vara jävlga men de ger ganska mycket också=) Go lucia!

2009-12-13 @ 13:54:59
URL: http://tovesegen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0