Att lära sig av mästaren

För någon timme sedan ringde jag till min käre far för att fråga honom om lite saker gällande Turbo (min kamera). Jag var in och läste på en fotoblogg (hon har sjukt många bra tips) och hittade några ganska billiga tillbehör till kameran som verkar kunna göra en himla skillnad. Eftersom jag inte kan så mycket om fotografering än var jag tvungen att ringa lilla pappsen för att höra vad han tyckte om sakerna. I 40 minuter pratade vi i telefon, och då mest om fotografering... han berätta om lite olika saker man kan testa, lite om olika inställningar på blixt och om att ta bilder i RAW-format (jag vet, skitkul: RAW-format!!). I min värld blir det nästan alltid RAW-format eftersom min är så himla stor, hahaha!! Kul Sandra... tack, jag vet!

Det jag ska beställa är i alla fall en närbildslins som ska fungera ungefär som ett förstorningsglas. Jag älskar att ta närbilder och tycker ibland att det inte går att komma nog nära så därför tror jag att det kan bli ett riktigt bra tillbehör för min del. Det andra jag tänker införskaffa är reflexskärmar. Jag har alltid undrat varför skolfotografen har en vit skärm och något sorts paraply med sig vid fotosessionerna, men nu vet jag. Beroende på vilken färg man har på skärmen blir det olika ton på bilden så jag tror att jag vill ha en i silver och en i guld... om någon "duktig" person läser detta och anser att jag är helt ute och cyklar i skogen angående detta får du gärna hojta till.

Idag har jag tagit mina första bilder i RAW-format. Bilder man tar med en kamera redigeras, till viss del, automatiskt av kamera om man väljer att de ska lagras som en JPG-fil. Om man till exempel har en kamera som har 10 mega pixlar är det sällan som kameran använder sig av alla 10 (om man sparar som JPG). Om man däremot sparar som RAW händer inte detta. Som ni säkert märker så kan jag fortfarande nästan ingenting. Om något år kanske jag läser det här inlägget och tycker att jag var sämst på allt vad fotografering är, men det är lite det som  är kul med att blogga...det finns kvar för framtida läsning. Jag ska lära mig en massa om fotografering, för det är nästan det roligaste man kan hålla på med! Musik håller på att hamna i lä... något som jag aldrig trodde skulle kunna hända!






Första bilden tagen i RAW-format med Turbo! Programmet som omvandlar RAW till JPG verkar kunna fixa till även den sämsta bilden! :)







Jag älskar att ta kort på en blomma där det finns andra blommor, i en annan färg, i bakgrunden!



Erik jobbar natt som vanligt nu för tiden så nu tänkte jag börja skynda långsamt till min ensamma säng...

Sov gott allihopa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0