Diskussion á la Sandra och Erik

Kan man hata någon man älskar?

Jag säger att om man älskar någon så kan man omöjligt hata samma person eftersom dessa två känslor är varandras motsats. Däremot kan man, enligt mig, älska någon som person men hata hur denne handlar.

Exempel: Du är ihop med någon du älskar men helt plötsligt gör din partner slut! Jag tycker inte att man huxflux kan sluta att älska någon för att han eller hon gör slut men däremot kan man ju hata det faktum att den du älskar dumpar dig.

Hur illa måste man tycka om någon för att det ska räknas som att hata?

När jag tänker efter så hatar jag ingen! Det finns väl några som jag tycker riktigt illa om, men vid en närmare eftertanke kan jag inte påstå att jag hatar dessa personer. Jag känner dem ju inte särskilt väl utan det handlar väl snarare om saker de gjort som gör mig både ledsen och förbannad. När över går då tycka-riktigt-illa-om till att-hata-någon? Jag vet faktiskt inte när jag skulle kunna säga att jag hatar någon...okej, om någon dödade någon som jag tycker om skulle jag väl hata den personen, men det är ju ett extremfall som väldigt sällan inträffar. Det jag funderar på är mer i vardagen..."normala" saker att bygga hat på.

Vad är skillnaden mellan förakt/förakta och hat/hata?

Hat
betyder enligt Lexin: fiendeskap, avsky, ovänskap. Hata är verbformen av ordet hat.

Förakt betyder enligt Lexin: brist på aktning, ringaktning. Förakta är verbformen av ordet förakt och innebär att man ser ner på någon.

Varför jag tar upp både verbet och substantivet på båda orden är för att jag eventuellt känner att det kan vara en viss skillnad i att till exempel känna hat och att hata. Vilket skulle du tycka var värst, om jag säger att jag känner ett hat mot dig eller jag hatar dig? Att använda sig av substantivet hat kan kanske kännas en aning mildare eftersom man då kanske också kan ha andra omtyckta egenskaper vid sidan om. Men om jag säger att jag hatar dig så finns det inte mycket utrymme för att hoppas på att det finns något som kan ses som en omtyckt egenskap. Förstår du vad jag menar?

Om jag nu ska jämföra att hata och att förakta tycker jag nog (jag har inte riktigt bestämt mig) att förakt är mer nedvärderande än hat och därför också snäppet värre. Man kan hata personer utan att för den delen påstå att de är mindre smarta eller mindre värda, man kanske bara vill ta helt avstånd från allt som den personen är och gör. Men om man föraktar någon så ser man ju också ner på den personen som man föraktar (kanske hatar med mindrevärdesbonus). Så just nu tycker jag nog att det skulle vara hemskt om någon sa att den hatar mig, men ännu värre om någon skulle säga att den föraktar mig! Vad tycker du?

Varför dessa frågor?

Dessa frågor låg jag och Erik och diskuterade igår, innan vi somnade. Sjukt intressant...men stackars Erik får väldigt sällan cred. av mig eftersom det oftast är jag som startar diskussioner och ofta har en ganska bestämd åsikt redan från början. Men Erik, du ska veta att jag lyssnar och analyserar vad du säger långt efter att vi avslutat vår lilla pratstund om det. Det du säger är viktigt för mig!!!

Nu ska jag gå och ta hand om min kära sambo! Hoppas ni har lika mycket nöje av dessa frågor som jag har!!

Natti!

 

Erik när han bakade paj sist...någon gång strax efter hjärnskakningen kan det ha varit! :)

Kommentarer
Postat av: bekka

Intressant inlägg. Själv anser jag att kärlek och hat står i väldig stark förbindelse till varann, så kanske kan du hata den person mest som de älskar mest.

2009-03-07 @ 11:42:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0