Hemmakväll

Erik är ute med sin käre vän Gustav och lilla jag är ensam hemma i vår stora lägenhet! Jag tycker nog att det är rätt skönt att vara ensam ibland men ändå så känns det så löjligt att vara ensam hemma på en lördag. Den där pressen om att helgen och då speciellt lördagen ska vara veckans speciella höjdpunkt förstör en egentligen underbar tv/bok-lördagskväll.

Det är mycket press om många saker men det är framförallt två saker som stör mig oerhört mycket:

  • På sommarlovet ska man ha roligt, man ska hinna göra en massa nyttiga saker, man ska hinna resa en massa, man ska hinna få en snygg solbränna, man ska hinna äta en massa glass och man ska hinna bada utomhus massvis med gånger osv.
  • lördagar ska man ha roligt, träffa folk, äta god mat, ha ett städat hem, ha en "meningsfull" kväll osv. 


    Jag hatar dessa påtvingade förväntningar som finns!! Jag är student och måste därför jobba HELA sommaren, för annars har jag ingen som helst inkomst. Dessutom så har jag inga som helst pengar förrän i augusti (om jag inte har lyckats spara massvis med pengar) eftersom jag oftast inte får någon större lön förrän då! Utan pengar kan man inte resa och utan varken tid eller pengar kan man heller inte göra så mycket roliga saker för det mesta kostar. Jag låter bitter över sommaren, men det är inte det jag vill förmedla egentligen. Det jag vill säga är att jag innan sommaren kommer har byggt upp en så hemsk ångest för hur jag ska få allt att gå ihop med det jag vill och det folk förväntar sig att man ska göra. Ångest är inte kul!

Lördagar blir lite samma sak har jag kommit på idag! När Erik bestämde sig för att gå ut med Gustav blev jag helt plötsligt jätteledsen och fick en hemsk känsla av ensamhet...fastän att jag tycker att det kan vara rätt skönt att vara ensam. Bekka (tack för inbjudan!) erbjöd mig lite sällskap men jag var lite hemkär och pluggtvungen så jag tog mig inte iväg. Jag ville egentligen inte göra något särskilt idag... jag ville egentligen bara ligga hemma i badkaret med min tokbra bok men ändå blir jag ledsen över tanken att vara ensam! Pressen över lördagskvällar har tagit ansvaret som boven i dramat... skönt att jag har fått det utrett i alla fall.  

Jag har haft en toppenmysig kväll med mig själv och jag kan egentligen inte komma på något mer passande (för dagen) sätt att spendera den! 



Lilla söta Smilla hade varit perfekt sällskap för kvällen!

 


Kommentarer
Postat av: Rebecka

Jag förstår din sommarångest och ibland känner jag likadan lördagsångest. Men ibland kan det, som du skrev, vara så skönt att bara vara hemma med sig själv :) Hoppas du hade en myskväll igår! Kram

2009-10-18 @ 09:14:36
URL: http://bekkka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0