En dag med planering?

Icke sa nicke och picke sa hej till ricke snicke!

Med tre sjuka lärare är det bara att ställa upp på att ha extra lektioner. Visserligen fick jag ha min klass, som jag ska ha alla dagar från och med nästa vecka, men idag var jag bara trött och oförberedd på att ha lektion. Jag vill ha lite tid för att planera kommande veckor så att de då i sin tur inte blir så tunga och stressiga. Jag hoppas verkligen att jag inte behöver ta någons lektioner imöra för då kommer jag verkligen ha tid att pussla ihop en hyfsad planering för den närmsta månaden.

Något som var ganska kul idag var att jag fick bli tolkad till somaliska! Det var skithäftigt att försöka samspela med en annan människa på det sättet och även att få höra mina "ord" på ett helt främmande språk. Vi pratade om att man inte får aga barn i Sverige och hur det fungerar med Socialen och fosterfamilj osv. Något som mina deltagare tyckte var mycket konstigt var att om man adopterar bort sitt barn så får man inga pengar för barnet. De tyckte att ett barn var värt så mycket att man som biologisk förälder borde få någon typ av ersättning för att man faktiskt ger bort sitt barn. De förstod inte heller hur man skulle kunna uppfostra sina barn om det finns en lag mot att aga barn, även om de själva inte gjorde det. De ansåg att man som förälder skulle få ha möjligheten att slå sitt barn lite lätt om denne hade betett sig riktigt illa.

Det var en mycket intressant diskussion och jag är mycket glad över att det fanns en tolk där som kunde hjälpa mig att förstå deltagarnas åsikter och frågor plus att de då i sin tur kunde förstå mina. Vi gillar tolkar med andra ord!

Den här veckan har hittills varit ganska tuff och jag är bara trött, sur och grinig. Jag vänjer mig och allt blir alltid bättre... det är tufft att börja jobba heltid! Att jag dessutom har valt att sätta upp nya regler och bli hårdare med de befintliga hjälper inte mig ett skit... men förhoppningsvis hjälper det skolan och mina deltagare!

Jag är duktig, precis som ni är!

Sov nu så gott, för det ska jag absolut göra...

Imöra är en ny dag med nya krafter, tokigheter och glädjeämnen! Jag ser fram emot den och jag önskar er alla en superfin dag!

Natti



En gammal pärla för att lätta upp allas sinne! :)

Kommentarer
Postat av: emil

Nej de e alltid kul med tolkar. använder dom ganska ofta.



och ja. ja läser...

2010-04-14 @ 23:33:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0