Synd?

Mina deltagare (elever) frågade mig idag om det finns något som i Sverige klassas som synd. Alltså saker som människor gör som inte är straffbara enligt lag.

Diskussionen började återigen någonstans vid en mening där jag sa något i stil med: "Min sambo..." Mina gamla deltagare har börjat vänja sig vid att jag i deras ögon är knäpp för att jag är ogift, bor med en man och är barnlös trots mina snart 24 år fyllda. De nya (som jag fick i onsdags) däremot har inte hunnit ta upp denna, för dem, STORA synd.

Efter en stund var det en som frågade, utan att vara dryg, om det fanns något som i infödda svenskars ögon räknades som en synd. Jag förklarade då att några av de som är aktivt kristna kan tycka att det är en synd att vara sambo, men någonstans där tog det stopp. Jag kunde inte komma på någonting, förutom straffbara dumheter, som jag skulle klassa som att synda.

Jag och Bekka fortsatte lite senare på kvällen samma diskussion över några glas vin. Båda två konstaterade att det faktiskt var svårt att komma på något sådär på rak arm. Efter några potentiella "synder" informerade min Bekka om att det inte finns några lagar om tidelag och det kan jag verkligen klassa som synd (någonstans här ber jag om ursäkt för min otroligt dåliga meningsbyggnad, jag är skittrött!)! Vi pratade också lite grann om att det känns väldigt konstigt att det finns personer som väljer att öppet ha flera flickvänner/pojkvänner samtidigt men jag skulle nog inte klassa det som en synd. Jag skulle i alla fall inte göra det. 

Kan du komma på något som enligt den svenska normen klassas som en synd?

Det är i vilket fall som helst en mycket intressant diskussion för mig då alla mina deltagare hela tiden går runt och berättar om en massa knasiga grejer som är "haram" (synd). Jag funderar stundtals på att döpa om mig till Sandra Susan Haram Frykman (Insha'Allah = om Gud vill) då flera saker som jag gör och tycker är normala att göra är just haram (för alla eller bara för kvinnor).

Jag är jag och jag är svensk... det känns skönare och skönare juh mer jag lär mig om omvärldens normer och värderingar (allt är inte dåligt det känns bara väldigt annorlunda)! 

Du har just nu fått ta del av kulturkrock3000! :) 




Kommentarer
Postat av: Lina

Men är inte typ att ljuga och att va otrogen betraktat som synd... och liknande... eller? PÖSS

2010-09-07 @ 19:35:55
Postat av: sandra

Du är inte dum du! Men vi diskuterade faktiskt de båda och kom fram till att de inte på något vis räknas som en synd så som det gör i arabländerna. Är en kvinna otrogen blir hon avrättad genom till exempel stening. Självklart är dessa en synd, enligt mig iaf, men jag tror aldrig att jag skulle säga till/om någon som varit otrogen att denne har begått en synd...



Det är ett lurigt begrepp tycker jag...

2010-09-08 @ 20:24:11
Postat av: emil

Du de där om gud vill är ett ondskefullt sätt att sägas saker! det var en ursäkt överallt när ja va därnere. att hålla tiden för dom va en omöjlighet.

2010-09-08 @ 21:20:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0