Vi utökar vårt ordförråd tillsammans! 3

Nu är det dags att utöka mitt ordförråd! Det händer alltför ofta att jag blir osäker på ett ords exakta betydelse, även om jag förstår det i sammanhanget. Nu har jag laddat upp med min svenska ordbok från Natur & Kultur så nu kör vi!
 
Veckans 10 ord som vi kanske kan, kan i ett sammanhang, bara har hört talas om men vet inte dess betydelse, eller inte hört talas om och inte heller dess betydelse:
 
akvedukt - en bro med vatten i där båtar kan köra
 
à la carte - från matsedeln, inte dagens rätt
 
allegori - en berättelse med en dold betydelse som de flesta ändå förstår
 
allfarväg - en väg som ofta används
 
allmogen - ett gammalt ord som betyder bönderna  (som i t.ex. byrå i allmogen stil då?)
 
allmängiltig - som gäller nästan alla och alltid
 
allmängods - något som alla kan eller känner till
 
allsvenskan - de bästa lagen i fotboll och de näst bästa lagen i t.ex. ishockey (Det är alltså därför som jag aldrig vet om de som är i allsvenskan är coola eller inte!)
 
allvarsord - något som man säger för att varna någon
 
alpinist - en person som klättrar i höga berg
 
 
 
Kan ni alla ord nästa gång jag pratar med er?
 
Lycka till!!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0