Vi utökar vårt ordförråd tillsammans! 4

Nu är det dags att utöka mitt ordförråd! Det händer alltför ofta att jag blir osäker på ett ords exakta betydelse, även om jag förstår det i sammanhanget. Nu har jag laddat upp med min svenska ordbok från Natur & Kultur så nu kör vi!
 
Veckans 10 ord som vi kanske kan, kan i ett sammanhang, bara har hört talas om men vet inte dess betydelse, eller inte hört talas om och inte heller dess betydelse:
 
ambulerade - som reser omkring ex. ett ambulerande tivoli
 
amfiteater- en teater med sittplatser i en halvcirkel där platserna längst bort från scenen ligger högst och de närmaste ligger lägst
 
amiral- den högste chefen för fartyg som används i krig (Det är krångligt med militära titlar tycker jag.)
 
anakronism - något som inte passar in t.ex. i en bok eftersom det inte fanns under den tid som boken handlar om ex. Mobiltelefoner i en bok som handlar om 1800-talet är en anakronism. eller något som inte längre är modernt
 
analogi - "i analogi med något" betyder i likhet med något (Detta är ett ord som jag vet i vilket sammanhang det används, men jag visste inte exakt vad det betydde.)
 
anarki (anarkist för person)- ett samhälle utan regering eller myndigheter 
 
anbefalla - rekommendera något eller bestämma vad någon ska göra (Jag anbefaller att du lär dig orden! :))
 
andanom - "I andanom" betyder i fantasin
 
andefattig - utan intressanta idéer
 
anförvant - en person som man är släkt med
 
 
 
Kan ni alla ord nästa gång jag pratar med er?
 
Lycka till!!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0