Vi utökar vårt ordförråd tillsammans! 2

Nu är det dags att utöka mitt ordförråd! Det händer alltför ofta att jag blir osäker på ett ords exakta betydelse, även om jag förstår det i sammanhanget. Nu har jag laddat upp med min svenska ordbok från Natur & Kultur så nu kör vi!
 
Veckans 10 ord som vi kanske kan, kan i ett sammanhang, bara har hört talas om men vet inte dess betydelse, eller inte hört talas om och inte heller dess betydelse:
 
affekterad - onaturlig och överdriven (ex. Han blir ganska affekterad när han träffar folk han inte känner)
 
aforism - ett kort och tänkvärt sätt att beskriva t.ex. hur livet är (ex. I krig finns det bara förlorare) (Kan någon ge ett till exempel? Jag kan då inte komma på ett som jag säkert skulle kunna säga är en aforism.)
 
agitera (agitation, agitator) - försöka få andra att tycka på ett visst sätt
 
agnar - det man tar bort från sädeskornen när man tröskar
 
agnostiker - en person som anser att man inte kan veta om Gud finns
 
agronom - en person med hög utbildning i t.ex. hur man odlar jorden och sköter djur
 
ajournera - avbryta t.ex. ett möte och bestämma att man ska fortsätta mötet senare
 
akterseglad - något som är omodernt och inte längre är aktuellt eller något som någon har seglat ifrån
 
aktning - det som man känner för någon som man beundrar och respekterar
 
aktualisera - göra något aktuellt
 
 
Kan ni alla ord nästa gång jag pratar med er?
 
Lycka till!!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0